22 Jūl 2015

Fitnesa treneris Kārlis Birmanis iepazīstina Centrāltirgus apmeklētājus ar veselīgiem kokteiļiem

Nav komentāru

Pēc pieciem ofisā pavadītiem gadiem, kad mazkustīgais dzīvesveids sāka likt par sevi manīt, Kārlis Birmanis nolēma izmainīt savu ikdienu. Šobrīd viņš kļuvis par studijas „CoreFitness” treneri, vada veselīga ēdiena meistarklases un labprāt savās atziņās dalās ar ikvienu, kam rūp laba pašsajūta. Rīgas Centrāltirgū Kārlis iepērkas jau kopš mazotnes, kad knapi redzēja pāri tirgotāju galdiem. Jautāts par novērojumiem, Kārlis atzīst, ka Centrāltirgus šobrīd ir krāsains visos gadalaikos, tomēr visvairāk viņš šeit iepērkas vasarā, meklējot vietējos dārzeņus, ogas un zaļumus, ko sasaldē arī ziemai. Centrāltirgus Bērnu dienas pasākuma laikā apmeklētājiem bija iespēja nogaršot Kārļa radītos veselīgos kokteiļus, par ko arī viņu izjautājām.

Ar ko īpašs ir produktu pasniegšanas veids – veselīgais kokteilis?

Vislabākā īpašība ir kokteiļa īsais pagatavošanas laiks. Ja sastāvdaļas ir pieejamas, pāris minūšu laikā tas būs gatavs. Otra priekšrocība ir iespēja kokteili ērti paņemt līdzi. Protams, ir nepieciešams blenderis, taču tā modelim un cenai nav nozīmes, jo pat vislētākais rokas blenderis sakuls kokteili līdz patīkami maigai struktūrai. Kokteilis ir viegli sagremojams, tas nerada ilgstošu smaguma sajūtu.

Kas jāņem vērā, lai pagatavotu gardu veselīgo kokteili?

Es uzskatu, ka veselīgs kokteilis sanāk praktiski vienmēr, ja vien izmanto svaigas un nepārstrādātas sastāvdaļas un ievēro ēdiena sabalansētību un mērenību. Vislabāk izmantot svaigus augļus, ogas un dārzeņus, vai vismaz sezonāli saldētus. Kokteilim nav jābūt no trekna saldējuma, izcili tas garšos arī ar pienu, sulu vai vienkārši minerālūdeni, ļaujot dominēt pievienoto sastāvdaļu garšām.

Veselīgais kokteilis drīzāk uzskatāms par našķi, vai arī tas var aizstāt veselu ēdienreizi?

Kokteilis var būt maza uzkoda, bet 0,4l glāzē var būt pat līdz 700 kcal (vairāk kā 30% no dienas uztura), ja sastāvā ir barojoši augļi (piemēram banāns vai mango), pilngraudu auzu pārslas, rieksti un papildus olbaltumvielām kāds bezpiedevu jogurts. Enerģētiskā vērtība kokteilī sasniedzama ne tikai uz augļu cukura (ogļhidrātu) rēķina, bet arī ar kvalitatīviem ne dzīvnieku valsts taukiem (piemēram, no riekstiem) un piena produktu olbaltumvielām.

Uzturā ļoti būtiska ir daudzveidība un mērena sabalansētība. Nav nepieciešams katru dienu ēst gaļu, daudz olbaltumvielu ir pākšaugos un riekstos. No manis minētajiem produktiem var iegūt sātīgu un barojošu kokteili ar vēlamo uzturvielu attiecību, kur ogļhidrāti ir 40-60%, olbaltumvielas 15-25% un tauki 20-30%. Proporciju var variēt atbilstoši diennakts laikam – dienas sākumā var likt uzsvaru uz ogļhidrātiem, lai iegūtu vairāk enerģijas, savukārt vakarā pievienot vairāk olbaltumvielu, lai ļautu organismam atjaunoties.

karlis birmanis

Kādi knifiņi var palīdzēt par veselīgajiem kokteiļiem ieinteresēt bērnus?

Bērni mēdz ļoti specifiski izvēlēties produktus, kurus atzīst par garšīgiem vai tieši pretēji. Bērnu dienas pasākumā Centrāltirgū mazajiem apmeklētājiem ļāvām pašiem fantazēt un izvēlēties, kādu kokteili izveidot. Arī ikdienā šādi var iesaistīt bērnus ēst gatavošanā – lai viņi paši izvēlas, kādus augļus vai dārzeņus likt kopā, sablenderēt un notiesāt. Saliekot kopā garšīgas sastāvdaļas, arī iznākums būs garšīgs. Vienīgais padoms ir piena produktus neapvienot ar citrusaugļiem; piens sader ar augļiem un ogām, bet citrusaugļi vislabāk sader ar āboliem, dārzeņiem un zaļumiem; graudaugi un rieksti sader ar visu.

Kādus no sezonas dārzeņiem un ogām ieteiktu izmantot un kādēļ?

Ņemot vērā, ka mūsu pašu zemē ir liela dabīgi augušu produktu daudzveidība, es ieteiktu no ogām izvēlēties avenes, upenes, zemenes un mellenes – šīs ogas ir labs antioksidants, kas stiprina imunitāti un labi garšo. Labas vasaras ogas noteikti var sasaldēt, lai tās izmantotu ziemā. Iesaku pamēģināt kokteili no smiltsērķša kopā ar burkānu. Zaļumu kokteiļos var likt jebkuras salātlapas kopā ar ūdeni, rabarberu vai kādu svaigi spiestu sulu. Saldumam izcili der vesels bumbieris. No dārzeņiem – tomātu kopā ar gurķi un kādu zaļumu, piemēram pētersīli vai lokiem. Rudenī – krāsnī cepts ķirbis kopā ar āboliem un kādu citrusaugli vai vīnogām skābumam.

Kādas garšvielas un veselīgas piedevas tu ieteiktu?

Kokteiļa garšu īpaši nemaina, bet noderīgi tiem ir pievienot graudaugus, lai uzņemtu papildu šķiedrvielas, kā arī sēkliņas. Pēdējā laikā no superēdieniem populāras ir čia sēklas, bet praktiski tāds pats uzturvielu sastāvs ir linsēklās. Diedzētie graudi un pākšaugi ir izcils dabīgais uztura bagātinātājs. Tie ir pieejami visu gadu, un tos iespējams arī diedzēt mājās.

Iedvesmai dažas gardu kokteiļu receptes:

Melleņu dzēriens brokastu galdam

Uzmundrinošais zaļās tējas smūtijs

Saulainais brokastu kokteilis

Veselības kokteilis

[augšup]

Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Sīkdatņu iestatījumi
Lietojot šo mājas lapu vai noklikšķinot uz "Pieņemt sīkdatnes", jūs piekrītat šī resursa un trešo pušu sīkdatņu glabāšanai jūsu ierīcē. Jums ir iespēja atteikties no sīkdatņu izveidošanas jūsu ierīcē - izmantojot "Sīkdatņu iestatījumos" pogu "Atteikties no sīkdatnēm".
Sīkdatņu politika
Sīkdatņu iestatījumi
Pieņemt sīkdatnes
Lietojot šo mājas lapu vai noklikšķinot uz "Pieņemt sīkdatnes", jūs piekrītat šī resursa un trešo pušu sīkdatņu glabāšanai jūsu ierīcē. Jums ir iespēja atteikties no sīkdatņu izveidošanas jūsu ierīcē - izmantojot "Sīkdatņu iestatījumos" pogu "Atteikties no sīkdatnēm".
Sīkdatņu politika
Sīkdatņu iestatījumi
Apstiprināt sīkdatnes