13 Mai 2020

Intervija ar uztura speciālisti un fitnesa treneri Viānu Kuļšu

Nav komentāru

Pastāsti par sevi, par to, kā sākās Tavs ceļš, lai kļūtu par uztura speciālisti un fitnesa treneri!

Sveiki, esmu Viāna Kuļša – veselīga uztura un dzīvesveida entuziaste. 2008. gadā uzsāku studijas Rīgas Stradiņa Universitātē un 2013. gadā ieguvu profesionālo bakalaura grādu uztura specialitātē. Studijas bija tikai atspēriena punkts, jo īstās zināšanas sākās ar personīgo pieredzi un zināšanu papildināšanu ikdienu. 2008. gadā, kad uzsāku studijas, uztura speciālista loma sabiedrībā bija maz pazīstama un zināma. Savukārt šobrīd gandrīz katrs saprot un apzinās veselīga uztura un dzīvesveida labvēlīgo ietekmi uz savu veselību.

Šobrīd strādāju „Premium Medical” klīnikā par uztura speciālisti, kā arī papildus darbojos dažādos projektos. Profesionālo pieredzi esmu apguvusi darbojoties modeļu aģentūrā “Vacatio Studio”, pasniedzot lekcijas par veselīgu uzturu un fiziskajām aktivitātēm IFBB organizētajos projektos “Fit Model projects”. Esmu ņēmusi dalību Jūrmalas interešu izglītības iestādes organizētajā projektā “Veselīga uztura pasākumi 10. un 11. klases skolēniem”. Sadarbībā ar SIA “OnPlate” vadīju AS “Rīgas Centrāltirgus” Veselīga uztura skolas meistarklases, kurās kopā ar dalībniekiem gatavojām daudz garšīgas un veselīgas receptes. Esmu dalījusies ar savām zināšanām un pieredzi lasot lekcijas veselīga dzīvesveida interesentiem.

Aktīvi darbojos arī sociālajos tīklos. Savā Facebook lapā “ZiedOga”, dalos ar zināšanām, pieredzi un noderīgu informāciju par uzturu, kā arī ar interesantām un pārsteidzoši vienkāršām receptēm.
Facebook lapa atrodama šeit: https://www.facebook.com/ZiedOga/
Receptes atrodamas arī sociālajā tīklā Instagram: https://www.instagram.com/ziedoga_viana/

Kuri priekšstati par uzturu pēdējās desmitgadēs ir piedzīvojuši pārsteidzošākās izmaiņas?

Priekšstati par uzturu un veselīgu dzīvesveidu visu laiku mainās un pilnveidojas. Šobrīd sabiedrība daudz vairāk pievēršas veselīgam uzturam un dzīvesveidam, jo apzinās tā ietekmi uz kopējo veselību. Tas, kas ir mainījies pēdējos gados – strauji attīstījušies dažāda dzīvesveida piekritēji (veģetārieši, augu valsts uztura piekritēji vai svaigēdāji).

Pēdējos gados mainās arī sapratne, par olbaltumvielu jeb proteīnu uzņemšanu. Ja kādreiz par galvenajiem avotiem uzskatīja liesu gaļu un zivis, tad šobrīd plaši tiek izmantoti pākšaugi, kā arī dažāda veida proteīna pulveri, kas nav slikts olbaltumvielu avots, taču ļoti svarīgi izvērtēt to sastāvu.

Noteikti jāpiemin arī cukura un sāls lietošanas paradumi. Kādreiz tam nepievērsa tik lielu uzmanību, kā šobrīd. Lieko svaru un aptaukošanos kopumā rada pārāk daudz kaloriju uzņemšana ikdienā, kas visbiežāk ir no cukurotiem ēdieniem, kā arī no ātro uzkodu ēdieniem. Šobrīd, pēc Veselības Ministrijas noteiktajām devām pieaugušajiem rekomendē, ka sāls patēriņam dienā nevajadzētu būt lielākam kā 5 g (t.i. viena tējkarote) un cukura daudzumam nevajadzētu pārsniegt 10% no kopējā kaloriju daudzuma, t.i. aptuveni 50 g dienā.

Izvairīties no ēšanas pēc 18:00 ir mīts vai patiesība? Cik stundas ir vēlams pirms došanās gulēt vairs neko neēst?

Tas ir mīts, bet, ja cilvēkam ir pārliecība, ka šāds uztura uzņemšanas režīms der, tad to droši var piekopt. Es parasti saviem klientiem uzsveru, ka pēdējai ēdienreizei jābūt 2-3 h pirms nakts miera, lai uzņemtais ēdiens paspēj pārstrādāties. Nakts laikā kuņģim un zarnu traktam ir daudz grūtāk strādāt, kas var radīt sliktāku miega kvalitāti un kuņģa – zarnu trakta problēmas.

Kuri pārtikas produkti visvairāk uzbaro? Vai tiešām kartupeļi un maize?

Es uzskatu, ka nav viena produkta, kas uzbaro vairāk vai mazāk, jo liekais svars rodas tikai no pārlieku lielas kaloriju uzņemšanas ikdienu. Ēdot atbilstoši savam nepieciešamajam kaloriju daudzumam, ikdienā var iekļaut arī tumšās šokolādes un kūkas gabaliņu. Protams, izvērtējot otru aspektu, cik tas ir veselīgi vai nē. Kartupeļus droši var iekļaut savā ēdienkartē. Šeit būtu jāpiemin ēdiena pagatavošanas veids – vai tie ir vārīti vai fritēti? Veselīgāki, protams, būs vārīti kartupeļi. Tieši tas pats attiecas arī uz maizi, jo šobrīd maizes piedāvājumu klāsts ir ļoti plašs. Iesaku izvērtēt sastāvu un priekšroku dot graudu maizei, tumšajai maizei vai pilngraudu maizei.

Cik bieži dienā ir jāēd?

Literatūrā min, ka ikdienā pieaugušajam nepieciešamas 3-4 pamatēdienreizes un 2-3 uzkodas dienas laikā. Toties prakse rāda, ka nav viena noteikta ēdienreižu daudzuma, kas der visiem. Šis jāizvērtē katram individuāli, taču svarīgākais ir uzņemt dienā nepieciešamo kaloriju, vitamīnu un minerālvielu daudzumu.

Ko ēst pirms un pēc fiziskām aktivitātēm?

Pirms fiziskajām aktivitātēm noteikti nebūtu vēlams ēst smagu ēdienu, respektīvi daudz gaļas un treknus ēdienus. Ja neilgi pirms treniņa, tad ieteiktu ogļhidrātu avotus, kas dot enerģiju treniņa laikā. Pēc fiziskajām aktivitātēm nepieciešams atjaunot enerģiju, uzņemot saliktos ogļhidrātus (graudaugus, augļus, dārzeņus), ka arī svarīgi ir olbaltumvielu avoti (liesa gaļa, zivis, olbaltumvielu kokteiļi, pākšaugi un piena produkti).

Visiem zināms, ka šajā pārmaiņu pilnajā laikā, kad daudz vairāk laiku pavadām mājās, mūsu lielākais izaicinājums ir ledusskapis. Tavi ieteikumi kā atturēties no nemitīgas ledusskapja virināšanas un našķošanās?

Viens no svarīgākajiem ieteikumiem ir saplānot savu ikdienas ēdienkarti un pieturēties pie plāna. Ēst tikai tad, kad ir izsalkums, nevis stresa situācijās vai uz emociju pamata. Ēdiens neatrisinās mūsu skumjas, depresīvo noskaņojumu vai garlaicību. Ēst apzināti un 100% pievērsties ēdienreizei ēšanas laikā, nevis ēst skatoties televīziju vai spēlējot datorspēles. Mājās neturēt neveselīgus našķus, pēc kuriem tā vien sniedzas roka. Atcerēties par ūdens daudzumu ikdienā, jo ļoti bieži mēs jaucam izsalkumu ar slāpēm. Atceries, ka arī miegs un fiziskās aktivitātes ir ļoti svarīgas.

Kas ir tie produkti, ko nepieciešams iekļaut ikdienas uzturā, lai veicinātu veselīgu dzīvesveidu un stiprinātu mūsu imūnsistēmu?

Šeit noteikti ir jāmin vairākas produktu grupas. Vitamīniem un organiskajām skābēm bagātākie ir augļi un dārzeņi, ko ļoti svarīgi iekļaut savā ikdienas uzturā. Vienmēr priekšroku dodot sezonas augļiem un dārzeņiem, kā arī izvēloties to saudzīgāko apstrādes veidu.

Zinām, ka Tu iepērcies arī Rīgas Centrāltirgū. Ko tu visbiežāk pērc tirgū? Vai tev ir savas pastāvīgās iepirkšanās vietas un pārdevēji, pie kuriem iegriezies visbiežāk?

Rīgas Centrāltirgū es visbiežāk pērku vietējos dārzeņus, augļus un piena produktus. Jā, man ir savas pastāvīgas iepirkšanās vietas un pārdevēji. Es vienmēr atgriežos pie tiem, kuru produkcija patīk, kā arī ļoti augstu vērtēju servisu un cilvēcīgo attieksmi.

Nosauc 5 savus favorītproduktus pavasara sezonai, kurus var iegādāties Rīgas Centrāltirgū!

Mani 5 favorītprodukti pavasara sezonai, ko var iegādāties Rīgas Centrāltirgū ir redīsi, rabarberi, lakši jeb meža ķiploki, spināti, jaunie zaļumi. Noteikti jāatceras, ka lakšus drīkst pirkt tikai tos, kuri audzēti mājās, jo savvaļas ir aizsargājami.

Vērtīgākais uztura padoms, ko sniegtu ikvienam, kas lasa šo interviju?

Tu esi tas ko Tu ēd. Veselīgs un sabalansēts uzturs ir ceļš uz Tavu veselību. Noteikti atceries arī par fiziskajām aktivitātēm.

Vai Tu padalīsies ar kādu savu top recepti pavasara sezonai?

RECEPTE
Pavasara enerģijas devas kokteilis

1 glāze ūdens
1-2 ēd.k auzu pārslas
2 saujas spināti
1 banāns
Saldumam var pievienot 1 dateli
Ja pieejams var pievienot nedaudz jauno pieneņu lapas vai jauno gārsu.

Visas sastāvdaļas liek blenderī, sablenderē un baudi īstu enerģijas devu!

FacebookPinterestWhatsAppEmailPrintFriendlyDalīties
[augšup]

Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *